 |
Forum Modelarskie www.dioramy.fora.pl
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RH
FORUMOWICZ

Dołączył: 04 Mar 2009
Posty: 692
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: KRAKÓW Płeć:
|
Wysłany: Sob 17:38, 16 Lip 2011 Temat postu: Arsenal VG 33 Azur 1:48 |
|
|
Jeszcze ciepły modelik ,dopiero co sklecony (żeby nie było że podkładam jakieś inne fotki dwie fotografie z krzaczkiem:))
Oglądając galerię muszę stwierdzić że dominują tu modele z II sw a w szczególności Spitfiry,Messery,Mustangi itp.(jak dla mnie to już troszkę to nudne ,chociaż przyznam sie że i ja mam pare tych "sztandarowcow do sklecenia .)Tak że bez urazy ale teraz to po prostu oglądam je bez entuzjazmu(przejadły mi sie te konstrukcje ) A przecież jest tyle innych ciekawych samolotów w przedziale od początków lotnictwa do współczesnych czasów,które nie były produkowane w dużych ilościach ale jednak były(przykładem tego może byc kolega Jacek Sznajder który takie modele wykonuje ).Takim właśnie samolotem był francuski myśliwiec Arsenal VG33
Zawiodę sympatyków modeli wyeksploatowanych ,ale uważam że ten samolot raczej takich nie posiadał a to za sprawą tego że nie zdążył w pełni byc użyty bojowo .A sam model pokazuje malowanie bez uwzględnienia jednostki .Tak że wnioskuje że pochodzi z okresu przekazania go z fabryki na lotnisko jakiejś eskadry.Są to oczywiście moje gdybania ,gdyż naprawdę to nie mam o tym zielonego pojęcia .Ot zrobiony jako ciekawa konstrukcja
Parę informacji na temat tego samolotu zaczerpnięte z Wikipedii
Samolot VG-30 miał konstrukcję drewnianą, której technologię Galtier doprowadził do wysokiego poziomu. Koncepcja lekkiego samolotu myśliwskiego o konstrukcji drewnianej miała wówczas we Francji wielu zwolenników, w tym samego ministra lotnictwa Pierre Cote'a. Ponieważ jednak w tym samym czasie do produkcji seryjnej zakwalifikowano konkurencyjny samolot C.713 firmy Caudron, więc prace nad VG-30 - mimo pozytywnego wyniku prób w locie - zawieszono. Prototyp latał bez uzbrojenia, a proponowane uzbrojenie miało się składać z jednego działka kalibru 20 mm w osi śmigła i czterech karabinów maszynowych kalibru 7,5 mm w skrzydłach. Próby w locie, prowadzone od 24 marca do 17 lipca 1939 roku w Centre d'Essais du Matérial Aérien (CEMA), potwierdziły wysokie spodziewane osiągi samolotu, lepsze niż standardowego francuskiego myśliwca tego okresu Morane-Saulnier MS-406. Np. podczas jednego z lotów w lipcu 1939 roku samolot osiągnął w locie nurkowym prędkość 805 km/h !
Dla polepszenia osiągów swojego myśliwca w kolejnym wariancie - oznaczonym VG-31 - Galtier postanowił zastosować mocniejszy silnik typu Hispano-Suiza HS-12Y-31 o mocy 632 kW (860 KM), zmniejszyć powierzchnię nośną skrzydeł z 14,00 do 12,00 m2, przesunąć chłodnicę cieczy w stronę tyłu kadłuba, a także zredukować uzbrojenie do jednego działka i dwóch karabinów maszynowych. Badania w tunelu aerodynamicznym wykazały jednak, że taka powierzchnia nośna będzie niewystarczająca ze względu na zbyt duże obciążenie powierzchni, skutkujące m.in. zbyt małą zwrotnością, zbyt dużą prędkością minimalną i pogorszeniem własności pilotażowych. Ostatecznie prototypu VG-31-01 nigdy nie oblatano, jego skrzydło wykorzystano do prób statycznych, a kadłub zastosowano później w trzecim prototypie wersji VG-33 (o którym dalej).
SAMOLOTY ARSENAL I POLSCY PILOCI
Z samolotem VG-33 związany jest też krótki epizod z historii polskiego lotnictwa wojskowego. W dniu 15 czerwca 1940 roku polski tzw. I Klucz Kominowy "Kr" (m.in. w składzie: mjr Zdzisław Krasnodębski, ppor. Jan Zumbach, ppor. Mirosław Ferić, plut. Marian Bełc, plut. Stanisław Karubin i plut. Stefan Wojtowicz) przeleciał z Etampes do Orleanu, skąd - po uzupełnieniu braków sprzętowych - miał polecieć do Bordeaux, aby dołączyć do francuskiego dywizjonu myśliwskiego obrony terytorialnej kraju GCD I/55 (Groupe de Chasse et de Defence). W Orleanie, po otrzymaniu nowych rozkazów, klucz "Kr" podzielił się na dwie grupy, które natychmiast wystartowały do miejsc swojego przeznaczenia, lądując po drodze w Châteauroux. Jedną z grup, dowodzoną przez ppor. Jana Zumbacha, wyposażono w znajdujące się tam cztery samoloty Arsenal VG-33 (zobacz przypis 1). Obie grupy przebywały w Châteauroux tylko jeden dzień, ale właśnie wtedy ppor. Jan Zumbach wykonał swój 35-ty lot bojowy w obronie francuskiego nieba, lecąc na samolocie Arsenal VG-33C1 ("Arsenal V.G." - jak nazwał samolot w swoim raporcie). Na wysokości 4500 m patrolował rejon Châteauroux, ale nieprzyjaciela nie napotkał. Jeszcze tego samego dnia wieczorem grupa ppor. Zumbacha przybyła do Clermont-Ferrand, a następnego dnia do Bordeaux. Z Bordeaux ppor. Zumbach wykonał w dniu 17 czerwca swój ostatni, 36-ty lot operacyjny we Francji, ponownie na myśliwcu Arsenal VG-33. Również tym razem do spotkania z samolotami Luftwaffe nie doszło
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
crustian
FORUMOWICZ

Dołączył: 03 Lut 2011
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Inowrocław-Hohensalza/Arrasate-Mondragon Płeć:
|
Wysłany: Pon 3:59, 18 Lip 2011 Temat postu: |
|
|
No oczywiście, że ładnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GBH777
FORUMOWICZ

Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Warszawa Płeć:
|
Wysłany: Sob 11:21, 23 Lip 2011 Temat postu: odp. |
|
|
Ładny model mimo, że francuski.
I ciekawy epizod z historii polskiego lotnictwa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|